Når Idé House of Brands tok kontakt med oss og hadde presentert deres situasjon og behov så visste vi allerede da at dette prosjektet vil være noe ganske så unikt innen digital handel.
Det var så altoppslukende og utfordrende på så mange ulike nivåer, så når vi først visste om at det her var et potensielt prosjekt noen skulle få muligheten til å bryne seg på, så måtte vi bare gi alt.
Utfordringene
Det blir for omfattende å gå detaljert gjennom alle de ulike aspektene av dette prosjektet, men vi ønsker gjerne å gi dere et innblikk i noen av hovedområdene.
Produktene
Ide House of Brands har både et bredt og dypt produktsortiment som ikke bare har de typiske variantene som for eksempelvis farge og størrelse. For selskapet selger profilartikler hvor hele tanken bak produktet er markedsføring, dermed har de ulike produktene en rekke alternativer i forhold til kundespesifikke tilpasninger, som eksempelvis plassering av logo.
Internasjonale B2B-butikker
Selskapet tradisjonelt hatt markedstilpassede nettsider med presentasjon av produktsortiment i de fem ulike markedene (NO, SE, DK, FI, IS) de er representert, en kanal de i hovedsak har brukt for å tiltrekke potensielle kunder.
I løpet av forprosjektet så kom vi frem til at det ville være fordelaktig å ikke bare bruke disse for å tiltrekke potensielle kunder, men også åpne opp for direktesalg fra SMB-markedet som hittil ble betjent manuelt av selgere.
Med en vellykket B2B-satsing så kan selskapet øke omsetningen i SMB-markedet uten tilsvarende involvering av selgere, som fortsatt vil ha tid til å fokusere på større, mer strategisk viktige kunder hvor involvering fra account managere er avgjørende.
170+ nettbutikker
Det som gjør dette prosjektet unikt er at selskapet ikke bare betjener SMB-markedet direkte via egne nettbutikker, men faktisk tilbyr kunder egne nettbutikker (f.eks: Nordeabutikken) som reflekterer deres merkevare, med deres produktsortiment, lagerhold, priser og betingelser spesifikt for hver enkelt av dem.
Så når en HR avdeling, markedsavdeling eller andre ansatte skal gjøre innkjøp av markedsmateriell så går de til sin egen nettbutikk levert av Ide House of Brands.
Disse nettbutikkene har over de siste 10 årene vokst til å være 170+ stk, det å lage de over en tiårsperiode er en sak, men det å utvikle 170+ nye i et prosjekt, migrere de gamle over til de nye og både ta hensyn til utviklingskostnaden tilknyttet nye nettbutikker fremover, samt vedlikehold av samtlige var virkelig en unik utfordring.
Løsningen ble å lage disse nettbutikkene basert på Magento Open Source og utvikle et “ecommerce management tool” spesifikt for Ide House of Brands som gjør det mulig for selgere selv å sette opp en ny nettbutikk på kun noen få minutter, selv med kundens egne tilpasninger som logo, farger og produktutvalg.
De ulike nettbutikkene har egne installasjoner slik at kundedata holdes separat fra hverandre og konsekvensen av eventuell nedetid reduseres til en enkelt butikk i stedet for samtlige, det er også svært skalerbart i motsetning til å ha en sentral installasjon med 170+ nettbutikkvisninger.
Vi kan også bruke denne “ecommerce management tool” løsningen for å gjøre nødvendige oppdateringer på tvers av alle nettbutikkene som driftes i samme cluster på en mer kostnadseffektiv måte.
PIM, DAM og CMS
Ide House of Brands brukte allerede Pimcore PIM, DAM og CMS som sentral hub for produktberikelse, media og innholdspublisering på tvers av egne B2B nettbutikker og for å allokere kundespesifikke produkter, innhold og media for hver av de ulike 170+ nettbutikkene de ulike større kundene deres hadde.
De var svært fornøyd med Pimcore, så det ville fortsette å være en viktig bærebjelke i den nye løsningen, men på en helt ny installasjon.
Integrasjoner
Ide House of Brands har som man kan forvente av en betydelig, internasjonal B2B aktør en omfattende og kompleks systemarkitektur med en rekke unike krav som blant annet omfatter deres Microsoft ERP og Punchout løsninger.