Rimi Baltic er en stor dagligvareaktør i Baltikum med hovedkontor i Riga, Latvia. Rimi er et datterselskap av den svenske gruppen ICA. Rimi Baltic opererer 275 dagligvarebutikker i Estland, Latvia og Litauen med distribusjonssenter i hvert land.
Utfordring
Målet var å gi kundene en sømløs og skreddersydd kundeopplevelse på tvers av sine kanaler, inkludert drive-thru, med de samme kampanjene i alle kanalene, samt at kundene også skulle få tilgang til ferskvare-kategoriene i sortimentet. Rimi ville også kunne rulle ut løsningen til alle regioner I Latvia og over hele Baltikum.
Løsning
En e-commerce-løsning for dagligvarer med hjemmelevering, Klikk-og-Hent og drive-thru som støtter alle Rimis «in store»-kampanjer og gir forslag til første handlevogn og «favorittliste» basert på både in-store og online kjøpshistorikk. Rimi valgte å implementere SAP Commerce (tidligere SAP Hybris) og integrere med bakenforliggende systemer for å synkronisere sortiment og kampanjer i alle kanaler med en lojalitetsløsning som gir kunden en tilpasset kundeopplevelse. Kunden kan også returnere varer på dørstokken ved bruk av hjemmelevering eller direkte fra bilen med bruk av drive-thru-løsningen.
Kundens fordeler
Rimis e-commerce-løsning har opplevd stadig økt etterspørsel siden lansering i oktober 2019. Rimi har nå den nest mest populære e-commerce løsningen i Latvia. Rimi var også i stand til å lansere før det planlagte lanseringstidspunktet i Litauen og Estland for å kunne støtte et umiddelbart behov for online-salg under lockdown i COVID-19 krisen. SAP Commerce-løsningen er en robust plattform for fremtidig vekst.