Bli kjent med Google Analytics 4
PearlConvert tilbyr Google Analytics 4-kurs for de som ønsker å lære om, og forberede seg godt på overgangen til den nye og spennende generasjonen av Google Analytics!
Den raske utviklingen generelt sett på internett, netthandel og digital markedsføring, har ført til mer komplekse analysebehov, drevet frem av blant annet stadig ny kompleksitet, nye personvernlover og GDPR krav. Google har respondert på dette og utviklet en neste generasjons analyse verktøy, mer tilpasset fremtiden! Google Analytics 4 (GA4), ble i juli 2023, erstatter helt dagens Universal Analytics (UA) versjon, er mer egnet til sikring av personvern med mer pålitelig analyse fra Googles avanserte AI.
Fra 1. juli 2023 blir ikke lenger data behandlet i standard Universal Analytics-rapporter, og vi anbefaler alle som bruker Google Universal Analytics (UA/GA3) i dag om å implementere Google Analytics 4 snarest mulig. Dette fordi det selvsagt er fordelaktig å samle mest mulig data i GA4 innen UA forsvinner. Man får da neste år sikret tilgangen til historisk data fra fjoråret, for å kunne kjøre sammenlignings analyser år mot år i GA4. Videre er det fordelaktig å bli kjent med verktøyet allerede i år.
Det er stadig nye forbedringer og endringer i Google Analytics 4 i dag, men vi antar at verktøyet nå er 90% fullført, og vi tilbyr derfor kurs for å lettere bli bedre kjent med verktøyet. Her kan du lære mer om forskjeller og forbedringer i GA4, best practice og hva vi forventer av kommende oppdateringer i verktøyet fremover.
Real-time report - Google Merchandise Store - demo konto
Kursinnhold
Dette er et kurs for deg som ønsker å bli bedre kjent med Google Analytics 4 i løpet av 2-3 timer, og som gjerne er litt kjent med Google Analytics og UA fra før. Vi går igjennom det grunnleggende, og det viktigste i det nye verktøyet. Samt hvilke endringer og tilpassinger vi forventer det neste året.
Hva er GA4?
- Google Analytics 4 (GA4) vs. Universal Analytics (UA)
- Hva er fordelene med GA4, og hvordan ta disse best i bruk?
- Hva er siste nytt i GA4, og hva blir nye tillegg fremover?
Innføring i Digital Analytics
- Struktur: Konto, property og streams
- Web + App Data Streams
- Diverse viktige begreper (dimensions vs. metrics, viktige KPIer opp mot netthandel etc.)
- Default settings vs. custom settings
Sporing, analyse og rapportering i GA4
- Lær å bruke det nye analyseverktøyet
- Lær hvordan de nye sporingskodene gir flere muligheter
- Admin: Koble til integrering for Google Ads, Search Console, Display m.m
- Reports: Hvilke standardrapporter du bør bruke i GA4 (acquisition, engagement, monetization etc.)
- Explore: Sett opp egne skreddersydde og selvlagde rapporter i GA4 (free-form, funnel explorations, path explorations etc.)
- Advertizing: Analyser brukerreiser, kampanjer og rapporter resultatene i GA4
- Configure: Lag dine egne Events, Custom Dimensions, Audiences og tilpasninger i verktøyet
Book et kurs for å få bedre kunnskap om en plattform eller verktøy
Vi tilbyr også andre kurs i en rekke digitale verktøy og tredjepartsløsninger, hvor dere lærer hva som er best practice, og hvordan dere selv kan jobbe systematisk og målrettet i disse. Både hva gjelder netthandels plattformer som Adobe Commerce, CMS systemer som Adobe Commerce Pagebuilder, Pimcore, og AI- verktøy som Nosto, Algolia og Clerk.
Ta kontakt med våre konsulenter for en prat idag, så avdekker vi behovene sammen!
Vil du vite mer?
Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!