Oppnå organisk vekst i samarbeid med våre spesialister
Vår dyktige SEO spesialist hjelper deg med å sikre økte organiske rangeringer og posisjoner i Google. Vår SEO spesialist gir nyttige innspill og bistand på grunnpilarene innen SEO: On-Page SEO, Content (på innholdsnivå), Off-Page SEO og på teknisk SEO, blant annet ved hjelp av SEO- og søkeordsanalyser, og ved teknisk crawl av nettsiden. Sammen sikrer dette organisk synlighet for din bedrift.
Bli synlig på nett med SEO
SEO (søkemotoroptimalisering) er samlebetegnelsen på alle aktiviteter som gjøres for å fremheve nettsidens synlighet, i hovedsak handler det om å besvare søkernes spørsmål på en god måte og sørge for en gjennomgående god opplevelse på nettsiden. I tillegg til dette handler SEO om å gjøre nettsiden tilgjengelig for Google sine crawlere som kontinuerlig leter etter godt innhold å tilby de som leter etter svar på sine spørsmål i søkemotoren.
Til forskjell fra betalt søk, som Google Ads, handler SEO om fortjent synlighet. Du kan altså ikke betale deg til en høyere posisjon i Googles organiske søkeresultat, men ved å tilby relevant innhold for målgruppen kan du potensielt oppnå en bedre rangering.
Google holder kortene tett til brystet, men vi vet at det hvertfall er minst 200 rangeringssignaler de bruker for å bestemme hvem som havner øverst i søkeresultatet.
Hvorfor er SEO viktig for eCommerce
Vi vet at 89% av kunder starter en online kjøpsreise med et søk, og 81% gjør research på nett før de handler i butikk. Derfor er det ekstremt viktig å kunne besvare spørsmålene til søkerne når de søker, og ved hjelp av gode organiske rangeringer på relevante søkefraser finner dine potensielle kunder din nettside enklere.
Det fins også flere typer SEO, blant annet on-page, teknisk, local og Youtube/video. Teknisk SEO består av flere faktorer og elementer som bildestørrelse/tyngde, lastetid og hastighet, sitemaps og datastruktur - og det er viktig å følge endel retningslinjer her. I tillegg er det viktig at man forholder seg til endel retningslinjer når man jobber på nettsiden hva angår titler (H1), under-titler (H2), metabeskrivelser, URLer, samt inkluderer linker til relatert innhold og andre sider. Gjerne også at andre linker til deg (backlinks) er noe å fokuseres på. Noe som skaper autoritet innen SEO er linker fra andre relevante nettsider, og dette er et veldig viktig signal på at domenet er relevant innenfor det aktuelle emnet. I tillegg forteller det at det er en kilde til god informasjon. Alt dette vil skape en sterkere autoritet - som igjen skaper bedre organisk synlighet i søkemotorene, økt lønnsomhet til din bedrift som økt trafikk og inntekt.
Hvilke problemer kan oppstå med dårlig organisk synlighet?
Dersom man ikke er synlig i Google betyr det at din nettbutikk ikke er til stede der en stor andel av dine potensielle kunder leter etter svar. Dersom dine konkurrenter har jobbet målrettet med SEO over tid vil det også være vanskeligere å ta igjen etterslepet, da SEO er noe man kontinuerlig bør jobbe med.
En vanlig utfordring for mange nettbutikker er at mye av innholdet er styrt av produktets produsent, og dersom det er flere forhandlere som selger samme produkt som din nettbutikk vil det kunne være vanskelig å skille seg ut i mengden. Dette kan komplisere arbeidet med SEO, som i utgangspunktet allerede kan virke vanskelig og uoversiktlig.