Algolia
Søkemotoren er en ekstremt viktig del av en nettbutikk. For mange er den primærdriver til produktoppdagelse, og brukere som søker har høyere konverteringsrate enn brukere som ikke søker. Valg av søketeknologi er derfor noe man ikke skal ta lett på, vår foretrukne best-of-breed løsning er SaaS-løsningen Algolia.
Algolia, kort fortalt
Selskapet ble etablert i Frankrike i 2012 med en ide om å skape umiddelbare og relevante søke- og oppdagelsesopplevelser. I dag er selskapet markedsledende for større selskaper og har en global tilstedeværelse. Algolia utfører 1,5 billioner søk i året – det er 6 ganger mer enn Microsoft Bing, 16 ganger mer enn Yahoo og teknologien deres benyttes av én av åtte nettbrukere.
Enkelt sagt reduserte selskapet behovet for online-besøkende (ved å bruke hvilken som helst nett-, mobil- eller taleenhet) for unødvendig å søke etter informasjon – ved å finne den ønskede informasjonen på så kort tid som mulig. Når du oppnår dette så vinner du hjertene, sinnet og tilliten til kundene dine.
Ved å bruke AI/ML forenkler Algolias Search and Recommend APIer muligheten til å forstå brukernes intensjoner, slik at det er mulig å tilpasse opplevelser og tilbud – selv fra «første besøk» og «første søk». Dette gjør det mulig for bedrifter å gå utover innholdsbasert søk til prediktive, hensiktsbaserte opplevelser.
Søk, navigasjon og anbefalinger er så mye mer enn bare en søkeboks eller en karusell som viser en side med resultater. Det handler om å levere umiddelbar tilfredsstillelse. Det handler om å generere maksimalt utbytte fra enhver interaksjon på veldig kort tid. Det handler om å redusere friksjon. Når du viser gjenstanden som en person søker etter i løpet av millisekunder, skaper du tilfredshet. Og det blir til tillit.
Best-of-breed søkemotor
Algolia er vår foretrukne søkemotor og har vært det helt siden 2016, da falt vi helt hodestups forelsket i den lynraske SaaS-tjenesten. Siden da så har dette vært vår anbefalte søkemotor som vi har implementert og forbedret på tvers av 40+ ulike B2C og B2B-kunder i kombinasjon med Magento Open Source, Adobe Commerce og SAP Commerce Cloud. I dag er Algolia en nøkkelpartner og viktig komponent i vårt Maestro rammeverk og Composable Commerce strategi hvor den fungerer i harmoni med andre tjenester som Commercetools og Dynamic Yield for å nevne noen.
"Vi hjalp Maxbo å doble konverteringsraten på søkende brukere gjennom et optimaliseringsprosjekt for konfigurasjon av søkemotoren Algolia."
Fordeler ved å bruke Algolia sitt AI søk
-
Lynraskt søk
-
Både søk i header og den tilpasser kategoriutlisting og filtrering avhengig av resultater
-
Et svært godt API som gjør tjenesten integrerbar med en rekke ecommerce plattformer og ulike tjenester
-
Gir deg innsikt i søkeatferd på siden som du kan agere på enkelt fra et eget dashboard
-
Svært konfigurerbart, så du kan optimalisere søketjenesten løpende selv
-
Personalisering som gjør at hver enkelt bruker får opp resultater basert på atferden til den brukeren.
-
AI/Maskinlæring som plukker opp trender og påvirker resultater basert på atferd, og som kan booste nye populære produkter.
- Dynamisk synonymgenerering med AI, slik at ikke alle synonymer må opprettes manuelt
Vil du vite mer?
Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!