AI Search
Søkemotoren er en ekstremt viktig del av en nettbutikk. For mange er den primærdriver til produktoppdagelse, og brukere som søker har høyere konverteringsrate enn brukere som ikke søker. Valg av søketeknologi er derfor noe man ikke skal ta lett på.
Hva er en dårlig søkemotor?
En dårlig søkemotor er søkemotoren som kommer ut av boksen med de fleste nettbutikkplattformer. Den gjør brukeren i stand til å søke i produktinformasjonen, men det er liten eller ingen smartness til hva den faktisk gir treff på og i hvilken rekkefølge. En slik søkemotor gjør at nettbutikken går glipp av millioner i omsetning hvert år.
Hva er en OK søkemotor?
En OK søkemotor er en søkemotor som kan konfigureres til å gi mer relevante treff for brukeren. Som et minimum bør man kunne legge inn synonymer og kunne definere hvordan rangeringen skal påvirkes. Eksempler på synonymer er at man ønsker at samme treffe skal vises uansett om man søker på "svart" eller på "sort", på "jeans" eller på "olabukser". De fleste søkemotorer nettbutikkplatformer gir 0 treff på et av disse ordene.
Når det gjelder å definere rangeringen, handler det om at om en bruker søker på "iPhone", vil man nok vise telefoner før man viser ladekabler til iPhone. Ganske åpenbare ting, men som de fleste feiler på.
Søkemotoren bør også kunne søke i andre ting enn bare produkter, som innholdssider (som er satt til søkbare), kategorier, butikker, åpningstider, vanlig stilte spørsmål osv. Den bør også kunne vise søkefraseforslag basert på hva man skriver i søkefeltet.
Med søkemotorer som Algolia Search eller Adobe Live Search basert på Adobe Sensei AI vil man kunne gjøre disse tingene.
Hva er en bra søkemotor?
OK, så en bra søkemotor har alt en "OK søkemotor" har, men i tillegg kan den:
- Lynraskt søk som gir treff umiddelbart
- Fleksible muligheter for å definere filtrering og sortering
- Personalisering som gjør at hver enkelt bruker får opp resultater basert på atferden til den brukeren. Om en bruker har kjøpt en Macbook Pro og søker på lader, er det kanskje en lader til Macbook Pro som komme på toppen. Er det en bruker som viser seg å like Adidas-merket som søker på joggesko, bør kanskje ikke Nike ligge på toppen.
- AI/Maskinlæring som plukker opp trender og påvirker resultater basert på atferd, og som kan booste nye populære produkter.
- Dynamisk synonymgenerering med AI, slik at ikke alle synonymer må opprettes manuelt
- Integrasjon mot personalisering og segmentering på resten av kundereisen
Med en slik søkemotor, vil man maksimere salget på søkende trafikk.
"Vi hjalp Maxbo å doble konverteringsraten på søkende brukere gjennom et optimaliseringsprosjekt for konfigurasjon av søkemotoren Algolia."
Vi jobber med ulike teknologier for AI søk
I Convert har vi en best-of-breed tilnærming, hvor vi ønsker å bruke de tjenestene og løsningene som best løser et behov. Når det kommer til AI søk er det noen forskjellige løsninger vi ofte jobber med, basert på kundens ambisjonsnivå og budsjett:
Vil du vite mer?
Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!