Personalisering
Om man skal maksimere salget kommer man ikke utenom personalisering, ganske enkelt fordi det er vanskelig å selge en Android-lader til en iPhone eier, eller kattemat til Fido. Personalisering handler om relevans, og det handler om å forstå kjøpsatferden. Det er mer enn å bare vise noen relaterte produkter på produktsiden, det er å påvirke brukerens atferd gjennom relevant innhold.
Hvordan jobbe med relevans og personalisering?
Før vi kommer til teknologien, vil vil gjerne si noen ord om hvordan vi jobber med relevans og personalisering. Mange tenker bare på produktanbefalinger når man snakker om personalisering på nettbutikker, men personalisering kan være så mye mer. Det handler jo om å bruke det man vet om den spesifikke brukeren til å være relevant.
Hvis vi vet at brukeren har kjøpt en Macbook Pro, er det jo lurt å forsøke å vise hen tilbehør som passer til en Macbook Pro, i stedet for tilbehør som passer til en helt annen datamaskin. Hvis vi vet at brukeren liker dyre merker, hvorfor vise billige merker? Hvis vi vet at det regner, kanskje selge paraplyer i stedet for badeballer? Hvis vi vet at brukeren liker å dra på telttur, kanskje vise ham en innholdsartikkel om alt han trenger til telturen i stedet for en innholdsartikkel om intervalltrening?
Relevans og personalisering må også tenkes på i et helhetsperspektiv, det handler ikke bare om en produktliste på en produktside. Det handler om alle kontaktflater med kunden i hele kundereisen, på tvers av digital og fysisk butikk.
Vi jobber med ulike teknologier for personalisering og relevans
I PearlConvert har vi en best-of-breed tilnærming, hvor vi ønsker å bruke de tjenestene og løsningene som best løser et behov. Når det kommer til personalisering og relevans er det noen forskjellige løsninger vi ofte jobber med, basert på kundens ambisjonsnivå og budsjett:
Vil du vite mer?
Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!