En av Norges beste nettbutikker viser veien fremover og lanserer Skandinavias første Adobe Commerce PWA løsning
Floyd.no er en av Norges ledende motebutikker for kvinner på nett. Nettbutikken er en del av det familieeide konsernet Floyd AS, som i dag består av merkevaren Floyd som forhandles i 50 Floyd butikker, nettbutikken Floyd.no, i tillegg til 200 frittstående forhandlere i Norge.
Vi har hatt lyst til å jobbe med Floyd helt siden vi møtte gründeren, Guro Smith i 2015, men det skulle ta hele 5 år før de bestemte seg for å gjøre både plattformskifte og bytte av ecommerce byrå, heldigvis falt valget på PearlConvert.
Hva er de viktigste valgene for fremtiden, som påvirker oss allerede nå?
Floyd hadde gjennomført en research fase hvor man undersøkte hvilke trender innen digital handel som vil være toneangivende de neste årene. Dette var viktig for Floyd, ikke for innovasjon i seg selv, men for å gjøre et velinformert og veloverveid valg for fremtiden. For plattformbytter er en stor investering som både representerer risiko og muligheter man må leve med i flere år, et valg som har en direkte og avgjørende rolle i hvordan selskapet kan utvikle seg i årene fremover.
Et tema Floyd hadde identifisert som viktig var om man skulle satse på en tradisjonell tilnærming eller gå for en headless commerce-tilnærming med en PWA (progressive web apps) front-end.
PearlConvert hadde et internt produktteam som hadde startet utviklingen av en ny front-end basert på Magento PWA Studio, men det var fortsatt tidlig fase utvikling planlagt for en lengre tidshorisont, for det var fortsatt ingen i Skandinavia som hadde lansert en ny Adobe Commerce nettbutikk med en front-end basert på PWA Studio.
En slik satsing ville med andre ord representere både betydelig risiko, en mer faseinndelt roadmap i forhold til funksjonalitet og omfattende investeringsvilje fra PearlConvert i en mye kortere tidshorisont.
På den andre siden så vet man at PWA vil gi Floyd muligheten til å basere ecommerce-satsingen på en moderne arkitektur som kan gi et forsprang på konkurrenter, muligheter for å kapitalisere på Google sine Core Web Vitals-endringer og arbeide både raskere og mer kostnadseffektivt med brukeropplevelse.
Dette var endringer som tvinger som frem og som man uansett må ta stilling til og leve med, så Floyd endte opp med å satse og vi tok utfordringen.
Våren 2021 lanserte vi det som vil være Floyds nye ecommerce løsning, som igjen viser resten av markedet hva som skal til for å være blant Norges beste innen digital handel.