Da Norli tok kontakt i 2017 så ønsket de å styrke nettbutikkens resultater isolert sett, og se hvordan vi kunne utnytte fordelene av deres fysiske tilstedeværelse i en digital strategi.
I løpet av bare 4 måneder så hadde vi lansert en MVP av deres nye nettbutikk basert på Adobe Commerce som ga Norli et godt fundament for videreutvikling og optimalisering.
De siste fem årene har vi hatt et svært aktivt samarbeid og Norli har fått gjennomført en rekke spennende tiltak. De har en svært vellykket Klikk & Hent-løsning, en kundeklubb på tvers av fysisk og digitalt, de har tatt i bruk Autostore og vi har lansert nye nettbutikkvisninger for både B2B og Mamut-salget, for å nevne noe.
Fremskutte lagre
En av de virkelig store gevinstene vi har oppnådd sammen er introduksjonen av fremskutte lagre, som også omtales som en ship-from-store strategi.
Bokbransjen har nemlig tradisjonelt fungert slik at alle nye nettordre trigger innkjøp fra forlagssentralen, som deretter sender ut varen til sluttkunden.
I forprosjektet med Norli så identifiserte vi dette som en mulighet hvor vi kunne utnytte eksisterende varelager i butikk på en effektiv måte fremfor å gjøre nye innkjøp.
Vi utviklet dermed en løsning hvor nettbutikkordre automatisk sjekker hva som er på lageret i utvalgte butikker, hvis en butikk i nærheten av kunden har varen på lageret så sendes ordren til den butikken, så får man redusert eksisterende varelager, i stedet for å gjøre nye innkjøp.
De ansatte i butikken får beskjed om at de har fått en ny ordre, de behandler ordren i det samme systemet og har løsning på plass for frakt og pakk, deretter sendes varen direkte fra butikk til sluttkunde.
Resultatene
I 2021 så kunne John Thomasgaard (CEO) i Norli fortelle E24 om ryddejobben og netthandelssatsingen som ga kjeden rekordresultat i 2020:
Vi var litt sent ute med netthandelsatsing, men vi trengte tid til å finne ut av hvordan vi skulle innrette oss. Nå har vi fått det meste på plass og har markedets mest lønnsomme modell, hevder Thomasgaard.
Netthandelen står nå for rundt 30 prosent av salget, og det er her veksten vil være i årene fremover.
Fremskutte lagre er spesielt for bøker da ansatte ofte har tid i løpet av dagen til å gjennomføre netthandelordre i tillegg til at volumene per bok er for små til at det gir mening å ha alle titler tilgjengelig i automatisk plukksystem.
– Det er ingen tvil om at det langt bedre marginer å selge et puslespill fra hovedlageret enn fra en butikk. Mens det kan være motsatt med en bok. Samtidig ser vi effekten av et sunt og lønnsomt butikknett sammen med netthandel.
Den positive utviklingen har gitt kjeden muligheter til å bygge opp en vesentlig større digital avdeling inhouse som gjør de til en svært kompetent og spennende kunde å samarbeide med for oss.