Adobe Commerce kåret til Leader i Gartner’s Magic Quadrant for Digital Commerce i 2022, desto mer imponerende er det at de får denne anerkjennelsen for 6 året på rad.
Kombinasjonen av Adobe som eier og innovatør sammen med et globalt partnernettverk som samarbeider med kundene om å utvikle deres digitale handel er vanskelig å slå.
Sammen er vi verdens største økosystem innen digital handel og det gir oss en fordel i evalueringskriteriene til Gartner, som blant annet ser på “completeness of vision” og “ability to execute” i deres rapport.
Tilsammen var det 18 ecommerce plattformer med i evalueringen, blant annet SAP Commerce, Optimizely (Episerver), Salesforce, Shopify, Bigcommerce, Commercetools.
De viktigste styrkene til Adobe Commerce var ifølge rapporten:
Bredden av Commerce-funksjonalitet
Adobe Commerce får skryt for sin funksjonsrike plattform, blant annet for å være allsidig og relevant for både B2C, B2B og hybrider.
Videre trekker de frem standardfunksjonalitet som Page Builder (CMS), segmentering og personalisering, loyalty & rewards, produktanbefalinger og at det er lav terskel for å håndtere flere nettbutikker fra samme plattform.
Adobe har et betydelig økosystem rundt seg som gjør plattformen i seg selv bedre, man har tilgang på et bredt spekter av teknologier og moduler man kan utvide plattformen med fra eksterne aktører og man har et sterkt partnernettverk (som f.eks PearlConvert inngår i) som er fordelaktig for kunder.
Innebygd AI
De siste årene har Adobe lansert nye tjenester som baserer seg på maskinlæring og forretningslogikk for å skape bedre brukeropplevelser for sluttkundene, men også mindre administrasjon for de som jobber med nettbutikken, eksempelvis i forhold til produktanbefalinger, merchandising og deres Live Search.
Personalisering
Avslutningsvis trekker de frem at plattformen supporterer personalisering på tvers av kanaler, de nevner kampanjer, emailer og produktanbefalinger. Gartner beskriver dette som en fordel man har om man utvider med andre tjenester fra Adobe (Target og Adobe Experience Platform).
Vi har ikke erfaring med disse andre tjenestene fra Adobe og er selv av den oppfatningen at plattformen gir et godt utgangspunkt for å arbeide med personalisering om man utvider med andre tjenester som spesialiserer seg på dette, som ikke nødvendigvis er fra Adobe. Her finnes det en rekke gode teknologier, for eksempel de som vår Customer Engagement avdeling arbeider med, les mer om det her.
Plattformevaluering
Det er svært mange faktorer som avgjør om en ecommerce plattform er riktig for dere, disse evalueringene gir verken nok innsikt eller tar nok hensyn til de mange ulike faktorene som man bør vurdere før man til slutt gjør en endelig beslutning.
Vi er som det eneste ecommerce byrået i Norge partnere med både Adobe, SAP og Salesforce. Så hvis dere ønsker å lære mer om både fordelene, men også ulempene og hva som skiller de ulike plattformene fra hverandre så er det bare å ta kontakt.