Vi gjennomførte nylig brukertester i et prosjekt hvor vi skulle undersøke hvor sterke visuelle signaler som måtte til for å gi brukeren riktig inntrykk av hva han kunne gjøre på nettstedet. Innsikten vi fikk i testen tenkte jeg å dele med dere i dette blogginnlegget.
Siden dette er et pågående prosjekt med en kunde du garantert har hørt om som vi gjør et større prosjekt for, vil jeg ikke gå for mye i detalj på hva vi faktisk testet og nøyaktig hva resultatene var.
Det er heller ikke det interessante her, det interessante er hva brukertestene lærte oss. Den første runden med brukertester testet vi 3 prototypedesign på 18 respondenter, hvor de ulike prototypedesignene hadde ulik grad av visuelle signaler for å indikere hva nettstedet hadde av funksjonalitet. Det vi ønsket å teste var hvor sterke signaler som skulle til for at brukeren raskt forstod hva han kunne gjøre på nettstedet.
Grunnen til at dette var viktig å teste, er at brukerne bruker veldig kort tid (det er snakk om sekunder) på å bedømme hvorvidt nettsiden er relevant for dem, og klarer man ikke overbevise dem på disse sekundene forsvinner brukeren.
Vi trodde i utgangspunktet at designet med sterkest signaler garantert ville skape riktig persepsjon hos brukeren, men var mer usikre på de to med svakere signaler. Når resultatene fra testen ble klare, viste det seg imidlertid at vår hypotese var feil - så og si ingen av respondentene klarte å identifisere funksjonaliteten vi ønsket å formidle.
Så hva var feil?
Vi har designet og utviklet såpass mange nettsteder av denne typen nå at vi var helt overbevist om at signalene vi hadde lagt inn ville gjøre jobben. Etter å ha analysert hva respondentene svarte mer grundig, så vi et tydelig mønster som gjorde at vi begynte å forstå hvordan dette kunne skje.
Respondentene hadde en tydelig forventning om hva dette nettstedet skulle inneholde på forhånd, ettersom det er en svært kjent merkevare. Faktisk så vi i endel av svarene at de rapporterte funksjonalitet som ikke en gang var i prototypedesignene, nettopp fordi de forventet at det var noe man kunne finne på dette nettstedet. De fortalte oss rett og slett at de hadde sett noe som ikke var der, og hadde en forutinntatt holdning til nettstedet.
Opplyse eller overtale?
Vi begynte derfor å forså at problemet var ikke signalene, men hva hensikten med signalene var. Vi skal ikke bare opplyse brukerne om at funksjonaliteten er der, vi må overtale de om at det de forventer å finne på nettstedet ikke er riktig - og det krever vesentlig mer enn å bare skape oppmerksomhet.
Etter analysefasen gjennomførte vi nye brukertester med nye prototypedesign, hvor vi tok hensyn til teorien om brukerens forventning til nettstedet. Disse gav vesentlig bedre resultater, og vi klarte å identifisere hvilke signaler som skulle til.
Faktisk gjenkjente alle respondentene funksjonaliteten på et av prototypedesignene.