Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

 

Tekster som konverterer: Hvordan få flere til å trykke på knappen?

Ole Heintz

Leder Brukeropplevelse & CRO, PearlConvert

Kontakt oss

Konverteringsoptimalisering handler ikke bare om knapper, skjemaer og flyt. Det handler også om innhold, både tekst og bilder. I denne bloggen skal jeg skrive litt om hvilket tankesett man bør ha når man skal skrive tekster som skal konvertere.

Vi er ikke tekstforfattere i Convert, og skal du male et fengslende bilde med ord anbefaler vi noen som er det. Men tekster i et konverteringsperspektiv kan vi ganske mye om, og ofte handler dette om å forstå hva man faktisk prøver å kommunisere for å skape handling.  Det handler om å slutte å tenke systemorientert, og begynne å tenke brukerorientert. Hva er det brukeren vil ha?

“Send inn”

Har du sett den teksten på en knapp noen gang? Eller kanskje “Submit” eller “Registrer”? De florerer over hele nettet, og er et naturlig valg for de som har en systemorientert tankegang. For ved å trykke på knappen så sender du jo inn noe, eller registrerer noe i en database. Så for en utvikler er det den naturligste teksten i verden. Men det er ikke systemet eller utvikleren vi prøver å overtale til å klikke på knappen….

 

La oss ta et lite case

For å se dette fra brukerens perspektiv må vi forstå hva brukerens motivasjon egentlig er, og hvilken verdi brukeren søker. La oss se på et fiktivt eksempel: en nettbutikk som selger trendy moteklær, og la oss fokusere på registrering til nyhetsbrevet som ligger i bunnen av siden.  Hva bør det stå på knappen ved siden av feltet for e-postadressen?

En systemorientert knapp ville hatt teksten “Registrer” eller “Send inn”, men la oss prøve å løfte det opp til neste nivå. Hvorfor vil en hypotetisk bruker registrere seg for å få nyhetsbrev fra en motebutikk?

Svaret er garantert ikke for å bli spammet med masse e-post om alle mulige slags produkter.  En mer naturlig motivasjon kan kanskje være at brukeren ønsker å følge med på nye motetrender, og få relevante tilbud som er tilpasset henne?  En bedre tekst på knappen ville kanskje derfor vært “Få de beste tilbudene og nyheter om motetrender”.

Når vi først er inne på dette eksempelet, kan vi jo også se på tittelen som i de alle fleste tilfeller ville vært “Meld deg på nyhetsbrev”. Igjen, det likner litt på “registrer” ikke sant? Kanskje en bedre tittel ville vært “Ikke gå glipp av et godt tilbud” eller “Hold deg oppdatert på motetrendene”?

Jo nærmere budskapet klarer å komme brukerens reelle motivasjon, jo tydeligere er verdien for brukeren, og mer sannsynlig at han gjennomfører handlingen. Altså går konverteringen opp.

Derfor anbefaler vi ofte at når man skal lage en tekst til en tittel eller en Call-To-Action-knapp at man tar utgangspunkt i ordet “få”. Teksten burde handle om hva brukeren får ut av å trykke på knappen, ikke hva knappen rent teknisk gjør.

Populære meninger.

Brukervennlighet i digital handel - ecommerce | PearlConvert

Vi vet da alle forskjellen på en brukervennlig applikasjon og en som ikke er det. PearlConvert viser at det ligger mer i brukervennlighet enn det man tror.

Kognitive snarveier i brukeropplevelsen | PearlConvert

I denne artikkelen forklarer CRO-leder Ole fra PearlConvert litt om kognitive snarveier i UX-design, og hvorfor det er noe man må tenke på når man designer.

Tekst og bilder som konverterer best på nett | PearlConvert

Konverteringsoptimalisering handler også om innhold. Både tekst og bilder. I denne bloggen forteller CRO-leder Ole fra PearlConvert hva som skaper konvertering.

Våre tjenester

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

eCom marketing-spesialister hjelper deg med SEO, SEM og mer

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!