I denne artikkelen tenkte jeg å forklare litt om kognitive snarveier i interaksjonsdesign og digitalt design, og hvorfor det er noe man må tenke på når man designer.
Hva er kognitive snarveier?
Kognisjon handler om informasjonsbehandling hjernen vår gjør, og noe hjernen vår er veldig flink til er å prioritere og selektere hva den skal bearbeide. Hadde den forsøkt å bearbeide all informasjonen den fikk ville den kokt over rimelig kjapt.
Kognitive snarveier, er en veldig fiffig ting hjernen vår gjør for å slippe å bruke for mye energi. Det er rett og slett at den hopper til en konklusjon uten å detaljbearbeide informasjonen. Denne konklusjonen kan bli generert fra bevisste eller underbevisste erfaringer som likner. Ser vi det fra et evolusjonsperspektiv virker det jo veldig fornuftig: Har et stort dyr med store tenner angrepet oss, er det kanskje greit at vi automatisk blir redde om vi ser et annet stort dyr med store tenner uten at vi gir det tvilen til gode og prøver å bli kjent med det først.
Ofte kan det være riktig, noen ganger kan det være feil, men uansett er det en ting vi må ta høyde for når vi designer brukergrensesnitt.
Et godt eksempel på en slik snarvei er f.eks. at flere undersøkelser har vist at blant annet høye mennesker med briller blir oppfattet som smartere enn lave mennesker uten briller. Og ja, hvis du lurer, er det ingen korrelasjon mellom høyde og intelligens.
Hvordan påvirker de digitalt design?
Vi kan ikke vite om alle de individuelle bevisste og underbevisste erfaringene alle brukerne har gjort seg, men vi må vite om generelle erfaringer som vi med stor sannsynlighet kan anta at mange av brukerne har gjort seg. Jeg skal belyse dette med et par eksempler:
La oss si du søker etter en ny regnskapsfører på nett, og første nettsiden du kommer til på Google for "Regnskapsbyrået AS", har rosa bakgrunnsfarge. Hvilken kognitiv snarvei tror du hjernen din ville tatt i forhold til din holdning til dette regnskapsbyrået? Ville du tenkt de var solide, seriøse og flinke? Mest sannsynlig ville du bli svært overrasket over at de hadde rosa bakgrunn, fordi du erfaringsmessig ikke forventer det fra et regnskapsbyrå.
La oss ta noen andre eksempler: Hvilket av ikonene under tror du er for å komme til forsiden? Hvilket ikon tror du er for å endre innstillinger?
Siden veldig mange av brukerne er vant til at ikoner fra andre websider og applikasjoner, er det derfor veldig dumt å prøve å finne på sine egne ikoner som svært få brukere automatisk vil forstå. Vi kaller dette konvensjoner, som betyr at noen ting er så innarbeidet i brukeren gjennom erfaring fra andre steder at det er riktig å gjøre det på samme måte.
Ikoner er noe de aller fleste gjør riktig. Disse kognitive snarveiene påvirker imidlertid så mye mer av hvordan brukeren forventer å bruke en nettside eller applikasjon.
Et viktig eksempel
Jeg vil avslutte med et eksempel som er svært viktig, og som jeg ser mange bommer på: Det skjer når man ønsker å fremheve noe viktig på en webside, og løser det ved å legge på bakgrunnsfarge og store fonter for å få det til (f.eks. at det er spesialtilbud denne uken).
Hvilken snarvei tror du slår inn hos veldig mange brukere når de ser dette - jo at "dette er et banner". Og hvilken konklusjon har hjernen vår lært seg å ta med bannere - jo at de skal vi ignorere. Så ved å forsøke å utheve informasjonen som er viktig, får man motsatt effekt nemlig at flere brukere ikke får det med seg - ganske enkelt fordi måten man velger å utheve det på gjør at det likner for mye på et banner. Vi kaller denne effekten for banner blindness-effekten.