Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

Gambler du med konverteringen?

Ole Heintz

Leder Brukeropplevelse & CRO, PearlConvert

Kontakt oss

Er du en gambler eller er du en vitenskapsmann (eller -kvinne) når det kommer til deres konvertering? Mange nettbutikker gambler med konverteringen, og i denne bloggen gir vi deg løsningen på hvordan du kan unngå dette.

Gambler eller vitenskapsmann?

En gambler er en som følger magefølelsen, tar høy risiko og kanskje ikke er så opptatt av måling og analyse. Dette i sterk kontrast av en vitenskapsmann, til tross for at også han følger magefølelsen av og til.  Inspirert av flere A/B-tester vi har kjørt for våre kunder som har spart de for store konverteringstap (eksempler kommer lenger ned) skal jeg prøve å overbevise deg om å slutte å gamble. 

Men la oss først etablere noen sannheter om konverteringsgrad…

Konverteringsgrad er vanskelig å sammenligne over tid

Konverteringsgraden på nettsiden deres påvirkes av en mengde faktorer, og for å nevne noen finner vi:

  • Produktsortiment til enhver tid

  • Gjeldende tilbud og kampanjer

  • E-postmarkedsføring

  • Sosial markedsføring

  • Produktenes og nettsidens renommé

  • Sesong, årstider

  • Konkurrenters kampanjer, tilbud og produktsortiment

  • Kampanje og tilbud på substituttprodukter

  • Nye produkter/nyheter

  • Været, renten, valutakursen, hva som går på TV i kveld osv.

Kort forklart: Å se på konverteringsgraden i mars og oktober, og prøve å gjøre seg klok på hvorvidt den har gått opp eller ned er en svært omfattende analyse, med mindre tallene er svært forskjellige.

 

Konverteringsgraden har høy varians

Konverteringsgraden til de fleste nettbutikker varierer med ganske høyt avvik. En e-postutsendelse fra eller til kan ha stor påvirkning på konverteringsgraden, eller bare forskjell på en søndag eller onsdag. Hvor mange søndager som var i mars vs. oktober kan alene påvirke konverteringen nok til å skyve snittet merkbart. 

Den eneste måten med stor sikkerhet å sammenlikne to konverteringsgrader er ved å kjøre en A/B-test hvor så mange variabler som mulig er identiske.

 

Hvordan publiserer dere endringer på nettsiden deres?

Så over til selve Black Jack-bordet i vår lille gamblinganalogi: Hvordan jobber dere med endringer på nettsiden deres? A/B-tester dere de, eller legger dere de bare ut og sjekker at ikke salget plutselig stuper?

 

La oss ta et eksempel:
Dere legger ut en endringer hvor dere endrer hvordan priser vises på produktsiden av nettbutikken deres. Gjennomsnittskonverteringen uken før var 3,5%, og gjennomsnittskonverteringen etter var 3,5% - betyr det at endringen deres ikke påvirket konverteringen? Ikke nødvendigvis!

Siden konverteringsgraden fra uke til uke påvirkes av så utrolig mange faktorer, kan det være endringen økte konverteringen med 10%, men effekten ble motarbeidet av andre faktorer som senket konverteringen tilsvarende. Enda verre er det selvsagt om det motsatte er tilfelle.

Men saken blir enda verre om dere lanserer flere endringer av gangen uten å A/B-teste de:

 

Flere endringer hvorav noen av de er negative...

Dere legger ut 5 endringer, hvorav i realiteten 4 av de til sammen økte konverteringen med 20% mens en av endringene senket konverteringen med 20%. Resultatet er at dere  tror konverteringen er uendret (forutsatt at den ikke endres av andre faktorer), mens den i realiteten kunne vært mye høyere om dere bare var klar over den ene negative endringen.

 

-49,5% i konvertering!

En av våre kunder  ønsket å gjøre nettopp dette, legge ut flere endringer på sin nettbutikk uten å teste disse. Vi anbefalte at vi kjørte en A/B-test på flere av disse endringene, fordi vi av erfaring visste at dette var type endringer som kunne påvirke konverteringen. Kunden ønsket ikke dette, og vi gjorde det derfor gratis, fordi vi var så sikre på at dette potensielt kunne ha negative konsekvenser for kunden.

Resultatet var at vi oppdaget flere av endringene, som kunden trodde var forbedringer, hadde en svært negativ effekt på konverteringen. Den ene testen gav faktisk et resultat på -49,5% i omsetning (konvertering x gjennomsnittlig ordreverdi), målt til 99,99% signifikans! En annen nettbutikk ville legge til kjøpsknapper på produktene på forsidene, som viste seg å senke konverteringen betraktelig.

 

Ikke gamble med konverteringen…

De aller fleste endringer som gjøres kan A/B-testet relativt enkelt,  og kostnadene ved dette trenger ikke være uoverkommelige. Hvis dere i dag gjør endringer og utvikling på deres nettbutikk uten å teste (og brukerteste!) - begynn med dette i dag! 

Er du ikke kunde av Convert, men ønsker at vi skal hjelpe dere å optimalisere eller A/B-teste på deres nettbutikk er det ikke noe problem - vi er gode venner med våre konkurrenter, og har optimalisert for flere av deres kunder tidligere.  

Kontakt oss, så tar vi en prat!

Populære meninger.

Brukervennlighet i digital handel - ecommerce | PearlConvert

Vi vet da alle forskjellen på en brukervennlig applikasjon og en som ikke er det. PearlConvert viser at det ligger mer i brukervennlighet enn det man tror.

Kognitive snarveier i brukeropplevelsen | PearlConvert

I denne artikkelen forklarer CRO-leder Ole fra PearlConvert litt om kognitive snarveier i UX-design, og hvorfor det er noe man må tenke på når man designer.

Tekst og bilder som konverterer best på nett | PearlConvert

Konverteringsoptimalisering handler også om innhold. Både tekst og bilder. I denne bloggen forteller CRO-leder Ole fra PearlConvert hva som skaper konvertering.

Våre tjenester

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

eCom marketing-spesialister hjelper deg med SEO, SEM og mer

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!