Valg av riktig E-commerce platform er en sentral beslutning for alle selskaper som ønsker å lykkes med digital handel. Landskapet kan fremstå uoversiktelig, med Nordiske, Europeiske og Globale alternativer. Når valget er tatt må man stå i dette i flere år. Forrester Research og Gartner har i flere år gjennomført dype og gode analyser for å dekke dette landskapet.
Det gleder oss å se at "vår" platform i Convert, Adobe Magento, for fjerde året på rad styrker sin posisjon i Gartner sin Magic Quadrant for Digital Commerce analyse fra August 2020.
Årets analyse fra Gartner viser at Adobe Magento øker avstanden til andre Leaders slik som SAP, Oracle, Salesforce og Commercetools. Flere av disse platformene har begrenset nedslagsfelt i Norden da de rett og slett er for store og tunge, samt at det finnes få lokale partnere som kan levere på platformene. Shopify styrker sin posisjon som en "Challenger", og fremstår mer og mer som et reellt alternativ til de etablerte aktørene.
Episerver fortsetter å svekke sin posisjon og vi forventer at den snart vil bli klassifisert som en Niche Player av Gartner.
Basert på vår erfaring er det noen overordnede faktorer som må hensyntas ved valg av digital handelsplatform:
-
Er den "future proof"? Å bytte E-Commerce platform er som regel en betydelig investering. Valget bør tas med minimum 3-5 års horisont. Det kan være dyrt å velge en for enkel løsning som begrenser selskapets utviklingsmuligheter i fremtiden. Det er heller ikke riktig å gå for en for omfattende og dyr løsning som ikke blir utnyttet til fulle.
-
Med Amazon sitt inntog i Sverige bør kompatibilitet med Amazon nå stå høyt på listen. Nordiske plattformer har av naturlige grunner lite å fare med opp mot Amazon, mens Magento har arbeidet med Amazon i flere år og har Amazon Sales Channel som standard funksjonalitet.
-
Valg av partner er helt sentralt, og ofte viktigere enn selve plattformvalget. I Norden er det svært få E-handelsaktører som kan bygge opp sitt eget fullservice team for å bygge og forvalte en digital handelsløsning. Som regel er det alltid et byrå som Convert med på denne reisen. God dialog og tett samspill med partneren er helt kritisk for å lykkes. Her må det hensynstas om det kun er behov for utviklertimer eller om man er bedre tjent med en strategisk støttespiller med tung implementeringskompetanse - som Convert.
Etter Adobe sitt oppkjøp av Magento har vi sett betydelige investeringer i platformen, der spesiellt Page Builder, Adobe Sensei og vesentlig sterkere B2B funksjoner vektlegges. Det skjer også mye bra på hosting siden med Magento Commerce Cloud samt alt rundt Progressive Web Apps. Vi tror Adobe Magento er et trygt og fremtidsrettet valg både for Convert og våre kunder.
Slik landskapet fremstår nå er det nesten fristende å trekke frem det gamle visdomsordet: "Nobody ever got fired from buying IBM". Det viste seg jo å ikke stemme helt, men akkurat nå er det lite som peker mot at Adobe Magento ikke vil beholde sin sterke posisjon i mange år fremover.