Bare 18 måneder etter oppstart har nettapoteket Apotera vunnet tittelen “Årets nettbutikk 2021” i to av bransjens gjeveste kåringer, og er nettbutikk-favoritt blant både kunder og eksperter.
Gründerne bak Apotera gikk nylig av med seieren under Netthandelsprisen 2021, og har tidligere gått til topps i Prisjakt sin kåring hvor de har vunnet “Årets butikk”, “Årets nykommer” og “Årets butikk - Skjønnhet & Helse».
Vi tok en tur til Apoteras kontorer på Økern for å gratulere teamet med den ferske seieren og prøve å finne ut hva hemmeligheten bak suksessen er.
Hvordan får de det til?
Vi blir møtt av de to blide gründerne Patrick og Kristian, som mer enn gjerne deler sine refleksjoner.
"Vi har jo alltid fokus på kjernepunktene våre: rask levering, gratis frakt, stort sortiment og god kundeservice, noe vi alltid kommer til å ha. Vi tenker at det enkle er ofte det beste, man trenger ikke å overkomplisere ting, vi skal gi en smooth og enkel handleopplevelse", forklarer Kristian.
"Det skal være så enkelt som mulig å klikke hjem de produktene man ønsker til en lavest mulig pris, og man skal få det sømløst levert hjem. Vi prøver hele tiden å tenke på hvordan vi kan overgå kundens forventning innenfor alle ledd", legger Patrick til.
"Også er det jo alltid sånn at det er mange ting vi gjerne skulle forbedret og endret. Men vi har fokus på å ta de lavthengende fruktene, og å prioritere det som gir mest utslag først", fortsetter han.
Vi tok turen til Apotera for å gratulere dem med «Årets nettbutikk 2021». Fra venstre: CEO i Convert Group AS, Torkel Johannessen, Apotera-gründerne Patrick Hjetland og Kristian Malm, og Apoteras prosjektleder hos Convert, Emil Øzeke.
Netthandelsprisen 2021
Det er tydelig at de to gründerne ikke har noen tvil om hvilken verdi de skal levere til sine kunder. Denne kundesentriske tankegangen sammenfaller godt med juryens vurdering under Netthandelsprisen 2021.
"De har stort fokus å skape en gjennomgående god og enkel kundeopplevelse. De gir relevant informasjon gjennom hele kjøpsreisen og skaper trygghet for kundene…"
Vil du lese mer om hvordan Apotera ble til kan du lese mer her.
Tydelig fokus
Gründerne har tidligere hatt stor suksess med snuslageret.no, og har tatt med seg verdifull erfaring til Apotera.
"Noe av det viktigste jeg har med meg er lærdommen om hvordan man skaper lojale kunder. Hos snuslageret kunne vi ikke kjøpe kunder som de fleste nye nettbutikker gjør, så alle kundene vi fikk var gjennom word-of-mouth. Den eneste muligheten vi hadde for å ta vare på kundene våre, og drive nye kunder, var å fokusere på god kundeservice, rask levering, oversiktlige nettsider - og å være der hele tiden for folk. Så word-of-mouth er utrolig viktig, og er det som funker i det lange løp", forklarer Kristian engasjert.
En nøkkelperson i utformingen av brukeropplevelsen hos Apotera er Ole Heintz, leder for UX og CRO hos oss i Convert. Han bekrefter at teamet i Apotera har et kundefokus som ikke alle kan matche;
“Apotera har hatt et enormt fokus på kundens opplevelse både før og etter handel, noe som er veldig inspirerende for oss i Convert å jobbe med. Vi har et veldig godt samarbeid, hvor vi har faglige diskusjoner på høyt nivå og utfordrer hverandre slik at vi sammen kommer frem til gode løsninger.”
- Ole Heintz
Det er helt tydelig at de to gründerne stiller høye krav til seg og hva de skal oppnå, og de hviler på ingen måte på laurbærene selv om de har vunnet priser. Selv om de nevner at de er fornøyd med hva de har fått til så langt, er de raske på å kommentere at det er mye som skal gjøres fremover.