Hver november ser vi at de fleste av kundene våres ser en betydelig trafikkøkning til nettbutikken sin i løpet av Black Friday-uken, faktisk uavhengig av om de kjører en dedikert kampanje eller ikke. Sørg derfor først og fremst for at din nettside kan håndtere kuppjegerne, som garantert vil føre til et ekstra nivå av unormal trafikk!
Sjekk gjerne også om du kan krysse av lista vår nedenfor med lure tips i forkant av årets største salgs-happening!
...men tipsene her går ikke ut på dato, så implementér gjerne disse i din marketing-strategi også gjennom resten av året, eller når som helst egentlig!
Våre Black Friday-tips!
-
Oppgrader serverkapasiteten
Noe av det absolutt viktigste er å oppgradere volumet av trafikk som serveren din kan håndtere i kampanjeperioden. Om du glemmer det kan nettsiden fort bli lite responsiv grunnet den økte trafikken, og du kan gå glipp av viktige bestillinger - som konkurrentene dine lett vil snappe opp!
-
Forbered kommunikasjon & kunder
Forbered kommunikasjonen og markedsmateriell om den store dagen i god tid. Som ellers i året, markedsfør og tease tilbudene dine via gode og kostnadsnyttige konverteringskanaler som nyhetsbrev eller SoMe i god tid i forveien. Ved å la kundene vite at dere vil komme med tilbud så har de dere i bakhodet når dagen kommer.
-
Forbered byråene & partnerne dine
Kommer du til å trenge å oppgradere serverkapasiteten? Hjelp til å sette opp rabatter og prisregler? Sette opp flere betalte annonser? Snakk med byråene dine tidlig, så de holder av tid til å hjelpe deg.
-
Ha en backup-plan
Hva gjør dere om hero-produktet deres blir raskt utsolgt, om tilbudet ikke får ønsket respons - eller salgsmålet er milevis unna? Det er ikke alltid slik at man bør eller kan ta grep om det skjer, men med gode forberedelser slipper dere panikktilstander på selve dagen. Finnes det andre kampanjer som enkelt kan pushes ut digitalt? Hva vil dette kreve av materiell, ekstra budsjetter, teknisk oppsett og byråer?
-
Bygg kundebasen din
Bruk dagene i forkant til å bygge email-databasen din. Eksempelvis kan du tease at det store salget snart lanseres ved, for eksempel, å trigge folk til å abonnere da de da vil motta tilbudene tidligere, eller få en ekstra rabatt. Disse kan du igjen fortsette å engasjere i fremtiden.
-
Page Speed
Trege websider en av de faktorene som driver konverteringsraten ned og Bounce Rate opp. Sikre at siden din er rask nok, og ta i bruk enkle SEO-optimaliseringsgrep for å sikre god fart. Bruk for eksempel weboptimaliserte bilder. Snakk gjerne med vår SEO-spesialist for å sjekke om du bør ta grep.
-
Test funksjonalitet & rabatter i forkant
Test rabatter, prisregler og nødvendig funksjonalitet god tid i forveien. Særlig om du skal kjøre flere rabatter i løpet av uken, tidsbegrensede rabatter med og uten koder, kan det lett gå i surr.
-
Logistikk & varelager
Sikre at varelageret stemmer med det du promoterer i nettbutikken og at leveransene fungerer som kommunisert.
-
Bemanning
Sikre god bemanning på kundesenteret på telefon, chat - og lager. Ved spørsmål kommer kundene lett i kontakt med dere gjennom chat eller andre kanaler?
-
Belønn lojale kunder
Kan du gjøre noe ekstra spesielt for medlemmene eller de lojale kundene dine? I så fall bygg kundesegmenter og sikre at disse får et ekstra godt tilbud, eller ekstra poeng ved kjøp.
-
Vis frem tilbudene dine
Fronte rabatter klart og tydelig på forsiden og på produktsidene der hvor tilbudene gjelder, og gjennom hele kjøpstrakten. Bruk klare og tydelige CTAer (call to action) tekster.
-
Jevnt trykk
For å sikre jevnt trafikktrykk på websiden, send nyhetsbrevene pulsvis, og ikke til hele basen på én gang!
-
Personaliser for relevans
På en dag hvor det dyttes ut kommunikasjon, tilbud og rabatter til den store gullmedalje, er det viktigere enn noensinne å utvise relevans gjennom personaliserte budskap. Smart bruk av kundedata, personaliseringsverktøy, automatisering og smarte logikker hjelper deg oppnå nettopp dette.
-
Kryssalg & oppsalg
Prøv å cross-selge og skape oppsalg av tilleggsprodukter som kan matche hva kunden ser på av andre produkter, eller basert på det de allerede har lagt i handlekurven. Har du satt opp og evt. også testet logikker for produktanbefalinger i forkant av salget? Les mer om produktanbefalinger her.
-
Re-targeting
Husk å kjøre re-targeting til besøkende som har besøkt siden din gjennom perioden med relevant innhold basert på historikk både programmastisk og via SoMe.
-
Urgency
Bruk urgency-funksjonalitet som for eksempel en countdown-klokke som tydelig viser hvor lenge rabatten gjelder både på nettsiden og i nyhetsbrev. Dette vil skape en FOMO effekt (fear of missing out).
-
Samle data
Benytt anledningen til å samle inn data gjennom perioden, som du kan optimalisere på i neste storsalg.
Til slutt, så nevner vi også mobiloptimalisering - selv om vi vet at dere vet... Men det er så kjedelig å glemme det på selveste Black Friday, så vi tar den med som en friendly reminder, just in case!
Alle oss i PearlConvert ønsker dere LYKKE TIL MED BLACK FRIDAY-SALGET, og kontakt oss gjerne for en prat om dette. Vi kan hjelpe dere med gode ideer, kampanjeplanlegging, design og onsite forberedelser som oppsett i Adobe Commerece, eller Pimcore etc. Dette er høysesong både for oss og dere, så ta kontakt i god tid før selve dagen slik at vi får hjulpet dere på best mulig vis.
Les Black Friday tips fra de andre avdelingene våres
Black Friday-tips fra teknologieksperter på netthandel
Black Friday-tips fra CRM & lojalitet for god kundeopplevelse
Vårt Master data-team gir verdifulle Black Friday-tips
Black Friday-tips fra vårt UX-team for optimal brukeropplevelse
Sikre Black Friday suksess med tips fra våre marketing-spesialister
Kundehistorier: Suksess med PearlConvert og Black Friday
Vil du vite mer?
Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!