Black Friday og Black Week er konkurransefylte perioder der god planlegging er nøkkelen til suksess. Start tidlig, bruk teasere, og skap kreative emnelinjer for å skille deg ut. Personaliser innhold basert på kundedata, og analyser tidligere kampanjer for å finjustere strategien. Skap en følelse av hastverk med tidsbegrensede tilbud, og bygg en engasjert abonnentbase før kampanjen. Etter Black Week, analyser resultatene for å lære til neste år. Med riktig tilnærming og støtte fra PearlConvert kan du skape kampanjer som skiller seg ut og øker salget.
Våre Black Friday-tips!
Black Friday og Black Week er en av de mest hektiske periodene for netthandel, og forbrukere blir bombardert med e-poster fra utallige bedrifter. Dette gjør det utfordrende å sikre at nettopp dine e-poster blir åpnet og lest. Mange bedrifter velger også å ikke delta i Black Week med direkte salgskampanjer, men fremmer heller et budskap som omhandler bedriften, bærekraft eller recommerce (gjenbrukssalg av brukte eller oppussede produkter). Uansett hvilken tilnærming du velger, er det essensielt å skape innhold som både engasjerer og konverterer, samtidig som de skiller seg ut i mengden.
Vi har her valgt å fokusere på de mer salgsrettede tiltakene, så her er 10 tips og triks for å sikre at dine e-poster når kundene og fanger deres oppmerksomhet under Black Week.
1. Planlegg i god tid, men vær fleksibel
Black Week er en travel uke, så det lønner seg å planlegge godt og forberede innhold i god tid. Samtidig må man følge med på eget salg og være klar til å justere innholdet underveis ved behov. Er det noen produkter som ser ut til å treffe ekstra bra under Black Week? Hva med å vise dette enda mer frem i din e-postmarkedsføring? Eller kanskje noe har solgt så godt at det har blitt utsolgt? Husk å oppdatere eposten før den sendes ut med utgåtte produkter for å unngå skuffede kunder.
2. Send en teaser til kundene
Før Black Week begynner, kan du sende en teaser som gir kundene et innblikk i hva de kan forvente av kommende tilbud. For eksempel kan det være et delvis tildekket produkt, eller et populært produkt, men uten pris. Et hint om tilbud og kommende rabatter kan trigge nysgjerrighet og engasjere kundene allerede i forkant av Black Week
3. Bruk tid på emnelinjen
Under Black Week mottar kunder store mengder eposter. Ettersom emnelinjen er det første kundene ser, er det lurt å bruke tid på nettopp denne for å skille seg ut og få kunden til å åpne dine eposter. Generiske linjer som «Black Friday-salg» brukes av mange, og derfor er det lurt å fremheve det unike med tilbudet ditt som lokker kunden til å åpne e-posten, eller ha en kreativ vri som vekker interesse.
4. Personaliser og bruk eksisterende data
Bruk kundeinnsikt som kjøpshistorikk, demografi og RFM (recency, frequency, monetary) for å personalisere innholdet ditt og til å segmentere e-postlistene. Hvis kunden din har vist interesse for et produkt eller merke er det kanskje Black Week som skal til for å få kunden til å gjennomføre kjøpet – utnytt denne kunnskapen til din fordel og personaliser eposten, og øk sjansene for konvertering.
5. Analyser tidligere kampanjer
Gå gjennom resultatene fra tidligere Black Week-kampanjer for å identifisere hva som ga best resultater. Se på hvilke emnelinjer, tilbud, tidspunkt for utsendelser og segmenteringer som fungerte best, samt hva som ikke traff like bra. Bruk denne informasjonen til å finjustere årets kampanjer for å øke sjansene for suksess.
6. Skap en følelse av hastverk
Mennesker handler ofte raskt når de føler at et tilbud snart forsvinner. Bruk tidsbegrensede tilbud eller vis at det er et begrenset antall av produktene som er på salg. Nærmer en vare seg utsolgt? Vis hvor få produkter det er igjen for å skape en “sense of urgency”. Gjerne inkludere en timer i eposten for når salget starter, og når salget går ut.
7. Ha kontroll på forlatt handlekurv-funksjonen
Mange kunder legger produkter i handlekurven, men fullfører ikke kjøpet. Hvis du ikke har noen automasjon for forlatt handlekurv ennå kan det være på tide å gjøre det nå, og teste den godt i forkant av Black Week. Og sender du allerede forlatt handlekurv-eposter? Da kan det være lurt å justere innholdet eller tidspunktet for utsendinger så det passer til Black Week. Det kan og, i etterkant av kampanjen, være en idé å legge ved en rabattkode til de som fortsatt har kampanjeprodukter i sin forlatte handlekurv. Dette kan stimulere for ettersalg, og vil da gå direkte til de som tidligere har vist interesse for produktene.
8. Optimaliser e-postlevering
Har man først brukt mye tid på å forberede e-postmarkedsføringen før Black Week, er det vesentlig at epostene faktisk når mottakerne. Under Black Week kan det være fristende å sende til alle kontaktene sine, men det er ikke nødvendigvis det lureste du gjør. Har du kontakter i databasen som ikke har åpnet eller interagert med epostene på lang tid, kan det faktisk være lurt å unngå å sende til dem under Black Week for å opprettholde en god e-postleveringsrate. I stedet kan du før Black Week prøve å reengasjere inaktive kontakter gjennom win back kampanjer, så segmentet du sender til under Black Week både er større og mer engasjerte.
9. Samle flere abonnenter
Før Black Week kan du sette opp en pop-up på nettsiden som inviterer besøkende til å melde seg på nyhetsbrevet for å sikre seg tilgang til Black Week-salget, eller kanskje tidligere tilgang eller eksklusive tilbud for nyhetsbrevabonnenter eller kundeklubbmedlemmer. Dette hjelper deg med å bygge en større og mer engasjert abonnentbase før kampanjen starter.
10. Oppsummer kampanjen og lær til neste år
Når Black Week er over, er det lurt å evaluere hele kampanjen. Hvilke strategier fungerte best, hvilke kundegrupper responderte mest positivt, og hvor var det forbedringspotensial? Å samle innsikt fra årets kampanje gir verdifulle erfaringer som du kan bruke til å forbedre fremtidige markedsføringsaktiviteter, og gjør deg enda bedre rustet til neste Black Week.
For at e-postene dine skal få oppmerksomhet under Black Week, må du kombinere god planlegging med skreddersydde meldinger og riktig timing. Med strategier som å skape en følelse av hastverk, tilpasse innholdet til kundene, og ikke minst sørge for at e-postene når frem, kan du sikre at kampanjene dine skiller seg ut i en travel periode. Konkurransen er tøff, men med en smart og fleksibel tilnærming kan du fange kundenes interesse og få dem til å handle på akkurat ditt Black Friday-salg.
Alle oss i PearlConvert ønsker dere LYKKE TIL MED BLACK FRIDAY-SALGET, og kontakt oss gjerne for en prat om dette. Vi kan hjelpe dere med gode ideer, kampanjeplanlegging, design og onsite forberedelser som oppsett i Adobe Commerece, eller Pimcore etc. Dette er høysesong både for oss og dere, så ta kontakt i god tid før selve dagen slik at vi får hjulpet dere på best mulig vis.
Les Black Friday tips fra de andre avdelingene våres
Black Friday-tips fra teknologieksperter på netthandel
Black Friday-tips fra CRM & lojalitet for god kundeopplevelse
Vårt Master data-team gir verdifulle Black Friday-tips
Black Friday-tips fra vårt UX-team for optimal brukeropplevelse
Sikre Black Friday suksess med tips fra våre marketing-spesialister
Kundehistorier: Suksess med PearlConvert og Black Friday
Vil du vite mer?
Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!