Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

 

Total Cost of Ownership - det prosjektet egentlig koster deg

Ole Heintz

Leder Brukeropplevelse & CRO, PearlConvert

Kontakt oss

Mange av våre konkurrenter vil nok heve øyenbrynene over at vi forteller deg at prosjekter ofte er dyrere enn du først tror, men vi mener det er viktig å belyse av flere grunner. For det første er det viktig for at våre kunder setter av tilstrekkelige budsjetter til gjennomføring av prosjektet på en god måte, og for det andre er det viktig når man skal sammenlikne ulike løsninger og tilbud. 

Hva er Total Cost of Ownership?


Total Cost of Ownership (TCO) er hvor mye projektet koster når man tar med alle direkte og indirekte kostnader i hele livsløpet til produktet. Den initielle investeringen i teknologien er kun en liten del av dette, i tillegg kommer all videreutvikling, driftskostnader, opplæring, indirekte kostnader internt i organisasjonen osv. 

Selv om den initielle teknologiinvesteringen er en liten del av TCO, blir den ofte vektlagt urimelig høyt f.eks. i sammenlikning av tilbud mellom aktører - selv om kanskje alternativet som ser rimeligere ut ved første øyekast har en drastisk høyere TCO.

 

Forvaltningsfasen bør budsjetteres fra første dag

Vi opplever at en del kunder undervurderer kostnadene som kommer i forvaltningsfasen. Er det snakk om for eksempel en nettbutikk, er den initielle investering kun det samme som å åpne butikken og fylle opp varehyllene - det er jo nå den store jobben begynner.  Kostnadene vi snakker om er ikke i teknisk drift (som er en svært liten andel), men handler om optimalisering, videreutvikling, opplæring osv.

Hvor mye kostnader som må påberegnes i forvaltningsfasen avhenger svært mye av hva slags prosjekt det er snakk om, og ambisjonsnivå. Fra prosjekt til prosjekt rådgir vi våre kunder om et normtall for hva de bør sette av i budsjetter for kostnader i forvaltningsfasen.

 

Teknologivalg og TCO

Et annet område hvor TCO får for lite vekt, er på valg av teknologi. Vi arbeider både med EPiServer og WordPress, så la oss ta det som eksempel. WordPress er gratis, EPiServer har en lisenskostnad. Betyr det at WordPress er rimeligere enn EPiServer?

Som observant leser tenker du nok nå at svaret ikke er ja, og det har du helt rett i. WordPress KAN være rimeligere enn EPiServer, og EPiServer kan være rimeligere enn WordPress - det spørs helt på hva prosjektet går ut på, hva er livsløpet til produktet og hvordan det skal forvaltes.  I dette eksempelet kan til og med den initielle investeringen bli lavere for enkelte prosjekter bygget på EPiServer,  fordi innebygget funksjonalitet i plattformen gjør at man trenger færre timer til skreddersøm. 

Poenget vi ønsker å belyse er at lav initiell investering ikke nødvendigvis betyr rimeligere, det betyr bare lavere initiell investering., og at prosjektets kostnad må analyseres i Total Cost of Ownership for å få et reelt tall på hvor mye prosjektet koster.

Vi hjelper våre kunder med å analysere TCO på prosjekter vi leverer, og vi kan også hjelpe til med å beregne TCO på prosjekter vi ikke selv leverer.

Les Black Friday tips fra de andre avdelingene våres

Black Friday-tips fra teknologieksperter på netthandel

Oppnå suksess denne Black Friday med AI-personalisering, omnikanal-integrasjon og mye mer. Les videre for flere råd om netthandelsteknologi fra våre eksperter.

Black Friday-tips fra CRM & lojalitet for god kundeopplevelse

Engasjer og behold kundene denne Black Week med CRM- og lojalitetsstrategier (CX) som øker konverteringer og bygger varige kunderelasjoner. Les tipsene her!

Vårt Master data-team gir verdifulle Black Friday-tips

Forbedre produktdata, bilder og sikre sanntidsoppdateringer med PIM og DAM for effektive og lønnsomme Black Friday-kampanjer. Les ekspertrådene fra avdelingen her.

Black Friday-tips fra vårt UX-team for optimal brukeropplevelse

Optimaliser nettsiden din til Black Friday! Få essensielle tips for en sømløs brukeropplevelse med ekspertråd fra PearlConvert sin UX -og brukeropplevelse avdeling.

Sikre Black Friday suksess med tips fra våre marketing-spesialister

Sikre Black Friday engasjement med tidlig planlegging, personalisering og målrettet markedsføring. Les gode tips fra våre erfarne markedsføringsspesialister.

Kundehistorier: Suksess med PearlConvert og Black Friday

Les hva våre kunder sier om PearlConvert. Eplehuset, FLOYD og Norli deler sine erfaringer med løsninger som har gitt vekst og suksess på Black Friday.

Våre tjenester

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

eCom marketing-spesialister hjelper deg med SEO, SEM og mer

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!