SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre nettsider synlig for Google og andre søkemotorer slik at potensielle kunder kan finne akkurat din nettside. I denne artikkelserien vil vi forklare hva forskjellen på de forskjellige typene SEO er, og i denne artikkelen forklarer vi kort hva SEO er, og hvorfor det er viktig for deg som driver nettbutikk.
Hva er SEO?
SEO er samlebetegnelsen på alle aktiviteter som gjøres for å fremheve nettsidens synlighet, i hovedsak handler det om å besvare søkernes spørsmål på en god måte og sørge for en gjennomgående god opplevelse på nettsiden. I tillegg til dette handler SEO om å gjøre nettsiden tilgjengelig for Google sine crawlere som kontinuerlig leter etter godt innhold å tilby de som leter etter svar på sine spørsmål i søkemotoren.
Til forskjell fra Google ads, handler SEO om fortjent synlighet. Du kan altså ikke betale deg til en høyere posisjon i Googles organiske søkeresultat, men ved å tilby relevant innhold for målgruppen kan du potensielt oppnå en bedre rangering.
Google holder kortene tett til brystet, men vi vet at det hvertfall er 200 rangeringssignaler de bruker for å bestemme hvem som havner øverst i søkeresultatet.
Hvorfor er SEO viktig for eCommerce
Vi vet at 89% av kunder starter en online kjøpsreise med et søk, og 81% gjør research på nett før de handler i butikk. Derfor er det ekstremt viktig å kunne besvare spørsmålene til søkerne når de søker, og ved hjelp av gode organiske rangeringer på relevante søkefraser finner dine potensielle kunder din nettside enklere. Det fins også flere typer SEO, blant annet on-page, teknisk, local og Youtube/video. I senere artikler vil du kunne lese mer om disse forskjellige typene SEO.
Hvilke problemer kan oppstå med dårlig organisk synlighet?
Dersom man ikke er synlig i Google betyr det at din nettbutikk ikke er til stede der en stor andel av dine potensielle kunder leter etter svar. Dersom dine konkurrenter har jobbet målrettet med SEO over tid vil det også være vanskeligere å ta igjen etterslepet, da SEO er noe man kontinuerlig må jobbe med.
En vanlig utfordring for mange nettbutikker er at mye av innholdet er styrt av produktets produsent, og dersom det er flere forhandlere som selger samme produkt som din nettbutikk vil det kunne være vanskelig å skille seg ut i mengden. Dette kan komplisere arbeidet med SEO, som i utgangspunktet allerede kan virke vanskelig og uoversiktlig.
Det er mange hensyn å ta når man skal jobbe med SEO, og i neste artikkel vil vi gå gjennom hvordan man kan jobbe med on-page SEO.